Vielä 20 laihdutuskuuria sitten onnistumisen mittarina oli vain ja ainoastaan paino tiettynä hetkenä. Päivää ennen punnitusta jätin vaikka syömättä, jotta olisin päässyt tiettyyn tavoitelukemaan. Tosi järkevää pidemmällä tähtäimellä, kuten näette nykytilasta.

Nyt minulla on monenlaisia mittareita, joista tiedän meneväni oikeaan suuntaan. Olen onnistunut:
- jos minun ei tarvitse erityisemmin uhrata ajatuksia sille, mitä syön ja silti syön terveellisesti ja saavutan normaalipainoa.
- jos vaatekokoni pienenee. Numero kerrallaan, mutta jo koko 42 olisi kiva.
- kun painoni on 75 kiloa tai sen alle.
- kun kolesteroliarvoni laskee. Nyt se on 5,3 ja pitäisi siis olla alle 5. Huonoa kolesterolia minulla on 3,5 ja sen pitäisi olla alle 3. Ajattelin mittauttaa nuo parin vuoden sisään, niin nähdään, mitä kevennys saa aikaiseksi.

Onneksi terveysrintamalla on positiivisiakin uutisia. Verenpaineet ovat kohdallaan, hyvää kolesterolia on suositusten mukaisesti, rasvahappoarvot ovat kunnossa ja samoin verensokerin arvot. Olen siis ajoissa liikenteessä. Mitään vakavaa sairautta ei ainakaan vielä ole ja voin vaikuttaa omilla toimilla terveyteeni.

Suosittelen muitakin isoja kilomääriä laihduttavia käymään perus laboratoriotesteissä. Kummasti motivoi, kun on varmaa tietoa siitä, että läskit on jo jotain arvoja kohottanut yli suositusten. Meillä on suvussa ollut muutama veritulppatapaus ja jos vain siltä voin välttyä hiukan terveellisemmin eläen, olisin tosi onnekas.